In de praktijk:
Wat is het nut van een personeelshandboek?
Na afloop van een risicoanalyse komen er vaak zaken naar boven die niet helemaal goed lopen binnen de organisatie. Een voorbeeld hiervan is een supermarktketen: hoe ga je om met de aankopen die personeelsleden doen? Vertrouwen in je eigen medewerkers hoort de normaalste zaak van de wereld te zijn, helaas blijkt dit niet altijd het geval.
De casus
Bij de klant in deze case (supermarktketen) ontbraken er regels over het doen van eigen aankopen. In dit geval was het probleem dat de medewerker in kwestie wel afrekende, maar helaas niet alle boodschappen. De collega’s zagen hem altijd trouw naar de kassa gaan, maar er werd niet gecontroleerd of echt alles betaald werd. Tot het moment dat bepaalde producten wel in voorraad daalden, maar dat dit niet in de omzet terug te vinden was. Je kunt je voorstellen dat deze medewerker inmiddels niet meer werkzaam is binnen het bedrijf. Voor de overige werknemers is per direct een personeelshandboek opgesteld.
Heb je een nieuwe medewerker? Overhandig het boek en bespaar zeeën van tijd doordat je niet alles hoeft uit te leggen. Dankzij het personeelshandboek is het precies duidelijk wat er verwacht wordt van je werknemers.
Wat staat er in een personeelshandboek?
Hier is een korte samenvatting van wat er precies in zo’n handboek thuishoort.
- Informatie over de arbeidsovereenkomst, opzegtermijnen en proeftijd. Welke regels gelden er? Hoe gaan deze in zijn werk?
- Gedrags-, huisregels van het bedrijf. Ben je verplicht om bijvoorbeeld bepaalde kleur of type kleding te dragen?
- Tot wie kan je je wenden als er problemen zijn op de werkvloer (vertrouwenspersoon)?
- Hoe vraag je vakantieverlof aan? Met welke termijnen moet je rekening houden?
- Als je niet kunt werken in verband met ziekte, wat moet je dan doen?
- Zijn er regelingen voor studiekosten?
- Is er recht op vergoeding voor de kosten van het woon- werkverkeer?
Waarom heb je het nodig?
Het is een super handig boekwerk dat bedrijven helpt om de simpele dingen voor iedereen helder te krijgen. Heb je een nieuwe medewerker? Overhandig het boek en bespaar zeeën van tijd doordat je niet alles hoeft uit te leggen. Dankzij het personeelshandboek is het precies duidelijk wat verwacht wordt van je werknemers.
Benieuwd welke details er in jouw personeelshandboek thuishoren?
Neem vrijblijvend contact met ons op voor een risico praktijkcheck.