Het grote incasso smoezenboek
Ons incassoteam krijgt dagelijks te maken met heel uiteenlopende zaken. Inmiddels kunnen we hierdoor wel een boek schrijven met alle gebruikte incasso smoezen. Dit proberen we trouwens ook vaak tegen klanten te gebruiken door te zeggen dat wij alle smoesjes zo’n beetje wel kennen… Wij geven je alvast een preview van het eerste hoofdstuk uit het smoezenboek:
“Uw brief? Even kijken? Nee, nee, deze hebben we niet ontvangen. Oh, heeft u hem ook per mail verzonden? Nee mijn mail lees ik niet dagelijks”.
Kortom: Ze hebben de factuur niet ontvangen.
“Ja fijn dat u belt, ik heb hem zojuist overgemaakt”.
Dat is dan ook de snelste manier om van het incassobureau af te komen, tenminste voor korte duur. Als we dan de betaling niet ontvangen weten we direct wat voor vlees we in de kuip hebben.
“Ik wacht nog op een betaling van een grote klant, daarna kan ik u betalen”.
Tja, dat is natuurlijk de verkeerde volgorde.
“Wij snappen ook niet dat u het geld nog niet ontvangen heeft. We hebben het echt overgemaakt. Wellicht is er een fout gemaakt bij de bank”.
Onze medewerkers vragen in dit geval altijd om een betalingsbewijs, maar het is uitzonderlijk dat deze dan ook echt volgt.
“Mijn compagnon doet de betalingen, ik vraag hem contact met u op te nemen”.
Vervolgens komt er geen enkele respons meer en kan je blijven nabellen.
“We hebben de goederen nooit ontvangen”.
Het verzenden met een verzendbewijs is daarom zo belangrijk.
“Degene die erover gaat is op dit moment niet bereikbaar en ik mag u zijn mobiele nummer niet geven”.
Onbereikbaar zijn in deze tijd is toch haast onmogelijk. Er moet dan toch binnen 1 à 2 dagen een reactie/betaling kunnen komen.
“Wij hanteren een betalingstermijn van 90 dagen”.
Velen kennen de condities van de betalingstermijn niet, maar het is niet de afnemer die dat bepaalt.
Natuurlijk kunnen we nog wel even doorgaan. Wij kennen al deze incasso smoezen als geen ander. Dus wilt u niet betalen, gebruik dan een andere smoes ;-) Of vertel gewoon daadwerkelijk waarom u niet betaalt.