Mystery shopper inhuren?
Maak kennis met je eigen bedrijf
Al eerder schreven we over de risicoanalyse in het algemeen. Om een risicoanalyse op te stellen worden verschillende methodieken gebruikt. Eén daarvan is de zogenaamde ‘mystery shopper’.
Wie is de shopper?
Een mystery shopper wordt ingezet in allerlei soorten bedrijven. Hij of zij is een persoon die ingehuurd wordt om het bedrijf te beoordelen zonder dat de medewerkers hiervan op de hoogte zijn. De mystery shopper doet zich voor als een gewone klant. Omdat de medewerkers niet op de hoogte zijn van de komst van een mystery shopper, geeft het een mooie representatie van hoe het met bijvoorbeeld de klantvriendelijkheid gesteld is.
Wij voeren jaarlijks meer dan 50 van dit soort bezoeken uit en zijn dus gespecialiseerd op dit gebied.
Maar wat bereik je er nu mee?
Door het inhuren van een mystery shopper ontstaat een goed beeld van de dagelijkse praktijk. In de eerste plaats kijken we hoe onze mystery shopper als klant wordt behandeld. Wordt er koffie aangeboden? Wordt de klant warm onthaald/aangesproken? Wordt er gehandeld volgende de regels van de werkgever? Is het personeel deskundig genoeg en gaat onze shopper uiteindelijk met een positief gevoel de winkel of het bedrijf weer uit? Eigenlijk hetgeen waar alles om draait.
Maar wat bied het nog meer?
We kijken ook naar mogelijkheden voor iemand die kwaad wil. Lukt het de mystery shopper om zonder enige moeite iets mee te nemen? Is er gemakkelijk toegang tot bijvoorbeeld cash geld of andere waardevolle zaken? Kortom, een kijkje door de bril van de klant naar jouw eigen bedrijf.