Column: Via internet worden miljoenen producten besteld en netjes afgeleverd. Dat het soms weleens fout gaat weten wij als geen ander. Ook in dit geval werden wij benaderd door een slachtoffer die om de tuin werd geleid. Het slachtoffer had een product besteld via internet en netjes via Ideal betaald. De website zag er betrouwbaar uit en dus werd de bestelling gedaan. Het product was volgens de site op voorraad en het zou hooguit 48 uur duren voordat het product thuis werd bezorgd. Na drie dagen had de koper nog niets ontvangen en hij stuurde een e-mail naar het bedrijf met de vraag wanneer hij zijn bestelling kon verwachten. De respons bleef echter uit en ook het 06-nummer wat op de site vermeld stond was niet bereikbaar. De koper rook onraad en belde ons. Na onderzoek vonden we het adres van deze persoon welke ook op onze verzoeken niet reageerde.

De enige mogelijkheid was deze persoon in kwestie een bezoek te brengen en hem te confronteren. Dat hij schrok nadat wij hem hadden gevonden en bij zijn voordeur stonden bleek wel , hij betaalde vrijwel direct het geld van de koper terug. En ter plaatse bleek hij niet de enige betrokkene in de zaak te zijn. Deze zaak zal zeker nog een staartje krijgen voor de oplichters aangezien de politie ook geïnteresseerd is in deze oplichtingszaak.

Het slachtoffer van deze oplichters kon gelukkig opgelucht adem halen want hij had zijn geld terug. Het blijft lastig om te beoordelen of je te maken hebt met internetoplichters. Probeer in ieder geval als je iets op internet wilt bestellen te kijken naar een betrouwbare aanbieder, kijk of andere mensen ervaring hebben met deze aanbieder of zoek eventueel eerst telefonisch contact. En anders, koop dan gewoon in de winkel.