Iedere onderneming loopt risico’s,
jouw onderneming ook!

risicoanalyseMaar weet je welke risico’s jouw bedrijf loopt als het gaat om diefstal, fraude, brandveiligheid, imagoschade en dataveiligheid? En als een scenario werkelijkheid wordt, is jouw bedrijf dan bestand tegen de (financiële) gevolgen?

Een risicoanalyse vertelt je welke maatregelen getroffen moeten worden om problemen te voorkomen. Het zorgt ervoor dat je ongestoord verder kunt bouwen aan succes en dat je ’s nachts rustig kunt slapen. De risicoanalyse bestaat uit diverse onderdelen die gedetailleerd bekeken worden.

Een risicoanalyse zorgt ervoor dat je ongestoord kunt doorbouwen aan succes
én dat je ’s nachts rustig kunt slapen.

Wat wordt er gecheckt tijdens een risicoanalyse?

Organisatorische maatregelen;
Hoe worden de zaken organisatorisch geregeld binnen jouw onderneming? Is er een handboek voor personeel waarin alle huisregels staan? En zijn er procedures voor alarmopvolging, sleutelbeheer, back-ups, bezoekers, parkeren en toegangscontrole en ga zo maar door. Onze bedrijfsrecherche achterhaalt in no-time waar hiaten zich bevinden. Vaak dingen waar je zelf niet direct aan denkt.

Bouwkundige maatregelen;
Welke maatregelen zijn er getroffen om ongewenste bezoekers buiten je onderneming te houden? Denk aan hekwerken, inklimbeveiliging en beplanting. Maar ook bijvoorbeeld het gebruik van speciale vitrines om kostbare stukken te beveiligen.

Elektronische maatregelen;
Is er cameratoezicht en een alarmsysteem en werkt het naar behoren? Hoe lang wordt deze data opgeslagen en waar wordt het opgeslagen? Hoe kan het gesaboteerd worden?

Brandpreventie maatregelen;
Welke maatregelen heb je getroffen om het risico op brand te verminderen? En hoe zorg je ervoor dat brand tijdig wordt gesignaleerd en dat het zich niet verder uitbreidt? Denk dan ook naast brandblussers en brandalarm aan bijvoorbeeld aan uitvoeren van brand- en sluitrondes.

Onze toolkit

De huidige situatie wordt met verschillende middelen in kaart gebracht. We gaan bijvoorbeeld onaangekondigd op bezoek als Mysteryshopper en we brengen in kaart wie welke toegangen heeft. Andere methodes die we toepassen zijn:
– Aangekondigde audit-bezoeken in en rondom het betreffende pand;
– Gesprekken met managers, leidinggevenden en filiaalhouders;
– Gesprekken met medewerkers van het filiaal;
– Het analyseren van alle aangeleverde documentatie zoals calamiteitenplannen.
– Het analyseren van alle aanwezige elektronische installaties zoals die van de beveiligingscamera’s
– Het analyseren bedrijfsprocessen en de bedrijfscultuur.

Van analyse naar concreet actieplan

Onze bevindingen worden samengevat in een praktijkgerichte rapportage. Alle ongewenste situaties worden per punt specifiek benoemd met de daarbij behorende risico’s. Deze punten worden nader toegelicht met een concrete aanbeveling. Hiermee kun jij direct aan slag om jouw organisatie veiliger te maken.

Benieuwd welke risico’s jouw organisatie loopt?
Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.


➞ Bekijk alle blogs

NEEM DIRECT CONTACT MET ONS OP!

NAAR CONTACT